13 Ιαν. 2016

Τι συζητείται στην Αλβανία για το «τσάμικο»

«Όλες οι ελληνικές κυβερνήσεις, κατά τρόπο παράλογο και μη ορθολογικό, αρνούνται την ύπαρξη του “τσάμικου”»

Η αλβανική εφημερίδα Shqip, δημοσίευσε μακροσκελές  άρθρο με τίτλο: « 25 χρόνια προσπαθειών  για το τσάμικο», γραμμένο από τον Ardian   Tana, πρόεδρο του Συλλόγου ΄΄ Τσαμουριά ΄΄, με την ευκαιρία της  25ης επετείου από την ίδρυσή του.

Στις  10 Ιανουαρίου 1991, ορισμένοι από τους πιο επώνυμους  εκπροσώπους  της  τσάμικης κοινότητας, γράφει ο Τάνα, όπως οι : Abaz Dojaka, Petrit Demi, Hilmi Saqe, Arshin Rexha, Hasan Minga, Sali Bollati κ.α, με Ανακοίνωσή τους ενημέρωναν την κοινή γνώμη για την ίδρυση του Πατριωτικού Συλλόγου ΄΄Τσαμουριά ΄΄, ο οποίος αναγνωρίστηκε επίσημα μερικές μέρες αργότερα από τις αρμόδιες αλβανικές αρχές. Με τον τρόπο αυτό, συνεχίζει, επανήλθε στο φως της δημοσιότητας το ΄΄ τσάμικο ΄΄, θέτοντας  τέρμα στην ασυγχώρητη σιωπή που είχε τηρήσει το κομμουνιστικό καθεστώς  για 45 κατά σειρά χρόνια.

Από την ίδρυσή του, ισχυρίζεται ο Τάνα, ο Σύλλογος διοργανώνει πολλές δραστηριότητες για την προβολή του στο εσωτερικό της χώρας και διεθνώς, μετέχοντας με αντιπροσωπεία  τον Οκτώβριο 1991, στη Συνδιάσκεψη του ΟΑΣΕ στη Μόσχα. Παράλληλα, ο Σύλλογος στέλνει επιστολή στην Ελληνική Πρεσβεία Τιράνων τον Ιανουάριο 1991 και διοργανώνει διαδήλωση το Μάιο 1992, όταν τις δύο φορές, ο τότε πρωθυπουργός της Ελλάδος κ. Κ. Μητσοτάκης επισκέφθηκε τα Τίρανα. Σαν αποτέλεσμα της δραστηριότητας του Συλλόγου, συνεχίζει ο Τάνα, η πρώτη κυβέρνηση του ΔΚ το 1992, περιλαμβάνει το ΄΄ τσάμικο ΄΄ στο πρόγραμμά της. Στη συνέχεια ο Τάνα αναφέρεται σε δραστηριότητες και εκδηλώσεις του Συλλόγου, από τη διοργάνωση κάθε χρόνο της πορείας προς το συνοριακό σημείο Μαυρομάτη στο Νομό των Αγ. Σαράντα, μέχρι και τις δραστηριότητες που διοργανώνει σε μεγάλες πόλεις της Αλβανίας, αλλά και στο Κόσσοβο, την ΠΓΔΜ και το Μαυροβούνιο, όπου ζουν Αλβανοί, ώστε το ΄΄ τσάμικο ΄΄ να προβληθείς τις γραμμές των Αλβανών, να «γίνει συστατικό του αλβανικού εθνικού ζητήματος» και να διεθνοποιηθεί.

Στις εκλογές του 2009, συνεχίζει ο Τάνα, οι Τσάμηδες εκπροσωπούνται για πρώτη  φορά στη Βουλή με βουλευτές που εκλέχθηκαν από το δικό τους κόμμα, ενώ το 2013, το κόμμα των τσάμηδων PDIU, στέλνει στη Βουλή πέντε τσάμηδες βουλευτές. Ο Σύλλογος μαζί με το κόμμα, συνεχίζει, αντιτάχθηκαν στην προσπάθεια για ανέγερση ελληνικών στρατιωτικών νεκροταφείων στην Αλβανία και ζήτησαν ανέγερση μνημείων «στους Φιλιάτες, την Πάργα, την Παραμυθιά και αλλού, προς τιμή των τσάμηδων που έπεσαν θύματα της ελληνικής γενοκτονίας εις βάρος τους». Επίσης  το κόμμα και ο Σύλλογος  αντιτάχθηκαν στον αυτοπροσδιορισμό  ως προς την εθνική ταυτότητα και το θρήσκευμα, στην απογραφή του πληθυσμού το 2011.

Όλες οι ελληνικές κυβερνήσεις, κατά τρόπο παράλογο και μη ορθολογικό, αρνούνται την ύπαρξη του ΄΄ τσάμικου ΄΄. Έχει έρθει ο καιρός, συνεχίζει, η ελληνική πλευρά να υιοθετήσει νέες θέσεις και να ξεκινήσει το διάλογο για την επίλυση αυτού του θέματος.

Σήμερα, συνεχίζει ο Τάνα, υπάρχει Ψήφισμα της Αλβανικής Βουλής  για την επίλυση του ΄΄ τσάμικου ΄΄, θα πρέπει, συνεχίζει, να συγχαρούμε τόσο τους  ΥΠΕΞ  Εντμόντ Παναρίτι και Ντιτμίρ Μπουσάτι, όσο και του Προέδρου της Δημοκρατίας, ή του Αρχηγού της Αντιπολίτευσης, οι οποίοι έθεσαν το ΄΄ τσάμικο ΄΄ στις επαφές που είχαν πριν από λίγο καιρό με τον Πρόεδρο της Ελληνικής Δημοκρατίας και άλλους ανώτερους εκπροσώπους της Ελλάδος που επισκέφθηκαν την Αλβανία. Αυτό αποδεικνύει, συνεχίζει, την ενιαία στάση που τηρεί η αλβανική πολιτική ηγεσία ως προς το ΄΄ τσάμικο ΄΄.

Εμείς  ως τσάμηδες, συνεχίζει, ζητούμε ώστε  το ΄΄ τσάμικο ΄΄ να θεσμοθετηθεί, να είναι συστατικό της ατζέντας  του Προέδρου της Δημοκρατίας, της κυβέρνησης, της Βουλής, στις επαφές που θα έχουν με τις αντίστοιχες ελληνικές αρχές. Το αλβανικό κράτος, συνεχίζει, θα πρέπει να είναι πιο αξιοπρεπές στις σχέσεις με την Ελλάδα  και να ζητήσει το σεβασμό της αρχής της αμοιβαιότητας στις διμερείς σχέσεις.

Το ΄΄ τσάμικο ΄΄ και γενικά το αλβανικό εθνικό ζήτημα, γράφει ο Τάνα, βρίσκονται ενώπιον μιας καινούργιας πραγματικότητας, ο 21ος αιώνας  διορθώνει τις αδικίες του 20ου αιώνα σε βάρος των Αλβανών. Σ΄ αυτό το πλαίσιο, καταλήγει ο Τάνα, ο Σύλλογος ΄΄ Τσαμουριά ΄΄ θα πρέπει να αυξήσει και να προσανατολίσει τις προσπάθειές του προς την υλοποίηση  του Προγράμματός του, τα αιτήματα  του οποίου είναι εφικτά : επιστροφή  των Τσάμηδων στα εδάφη των προγόνων τους  και πλήρη επανάκτηση των δικαιωμάτων που αδίκως τους τα αρνήθηκαν.